28 Ocak 2015 Çarşamba

OSCAR ÖDÜLLERİ



Soğuk bir pazar akşamının en güzel aktivitesi evde film keyfidir bana göre. Mısırımı patlatayım, battaniyemi de aldım mı değmeyin benim keyfime.. Tabi hepsinden önce önemli ayrıntı film seçimi.

Çoğunluğumuz için IMDB notu film hakkında iyi bir referanstır. Bir diğer referans belki de en önemlisi Oscar Ödülleri. "Film Oscar'a adaymış." ya da "Oscar almış." demek "O filmi kesin izle." dedirten bir referans. Yani en azından benim için öyle.

Ama gel gelelim son zamanlarda izlediğim filmler beni hayal kırıklığına uğrattı. Hatta "Oscar'ı neye göre veriyorlar da ben anlamıyorum" u sorgular oldum. 

Yıl içerisinde Büyük Budapeşte Oteli ( The Grand Budapest Hotel ) izlemiştim. Film kötü değildi ama çok da etkilemedi beni hatta sıkıldım bile diyebilirim. Oscar'a 'En İyi Film' kategorisinde aday olması bende ciddi bir şaşkınlık yarattı.

Sonrasında 'En İyi Film' adaylarından Çocukluk ( Boyhood ) u izledim. Tamam filmi ilginç kılan şeyler var ama gerçekten Oscar'lık mı bilemiyorum. Yani en azından bende o hissi yaratmadı diyebilirim. 

İstatistiklere de bakınca geçmişte çok hasılat yapsa da en iyi film olarak aday gösterilmemiş filmlere rastlamak da mümkün.

OSCAR Ödülleri Nasıl Belirleniyor?

Böyle olunca internette kısa bir araştırma yaptım. Oscar'ı neye göre veriyorlar? Çok kısa özetlemeye çalışacağım.

Oscar ödül törenleri 1929'dan beri yapılmakta. Adaylar 5783 üyeden oluşan akademi tarafından seçilmekte. Akademi üyeliği sadece davetle olabiliyor. Üye olmak için başvuru yapılamıyor. Üyeler farklı branş dallarına ayrılıyor.Yönetmenler,oyuncular, senaristler gibi... Herkes kendi branş dalı için oylama yapabiliyor. Yanız "En İyi Film" kategorisi için tüm üyeler oylama yapabiliyor.

Bir filmin Oscar adayı olabilmesi için film uzunluğu, çözünürlüğü gibi birtakım teknik şartlara bakılıyor. Belirli teknik şartları geçen filmler akademi üyeleri tarafından Oscar aday adayı olarak seçiliyor. Her kategori için 5 aday belirlenirken en iyi film dalında 9 aday seçiliyor.

En İyi Film ile diğer kategorilerin oylama şekli birbirinden farklı. Her branş dalındaki üyeler kendi alanlarındaki en iyiyi seçmek için oy kullanıyor. Yani yönetmenler en iyi yönetmen için oy verirken, oyuncular en iyi oyuncuyu seçmek için oy kullanıyor.Üyeler en çok beğendikleri 5 aday için oy kullanıyor ve en çok oy alan Oscar'ı kazanıyor.

En iyi film seçilirken uygulanan metot biraz farklı. Her üye 9 aday içinde en çok beğendiğinden en az beğendiğine göre bir sıralama yapar. Bir filmin Oscar alabilmesi için  üyelerin %50'sinden oy almış olması gerekiyor. İlk turda %50 yi geçen bir film yoksa ikinci tura geçilir. İsmi ilk sıraya en az yazılan film yarış dışı kalıyor. Bu filme oy veren üyelerin oyları pusulada ikinci sıraya yazdıkları filme gidiyor. Yani diyelim üyenin biri ilk sıraya A filmini yazdı. A filmi ilk turda en az oyu aldı ve elendi. Bu üyenin oyu ikinci sıraya yazdığı filme gider. Bu işlem filmlerden biri %50 ye ulaşılana kadar tekrarlanır.

Tekrarlanma sırasında bazı durumlarla karşılaşılabilinir. Örneğin ilk iki turda %50 ye ulaşılamadı. Üçüncü tura geçildi. Bir üyenin üçüncü sıraya yazdığı film ilk 2 turda elendi.O zaman oyu bir alt sıradaki film alır.İkinci bir durum ise bir üye en beğendiği filmin kazanmasını istiyor. Oyunun diğer filmlere gitmesini engellemek için oy pusulasına sadece favorisi olan filmi yazabilir. Bu durumda eğer yazdığı film elendi ise bu üyenin oyu çöpe gidecek demektir.

En iyi film dalında üyelerin yaptığı bu sıralama kilit noktası. Bu metot sayesinde ilk başta geride kalan bir film ön sıralara çıkabilir ve hatta Oscar alabilir. Bu seçim yöntemi birçok tartışmayı da beraberinde getiriyor çünkü çok iddialı yapımların bu sebeple geride kalması çok mümkün.

Yöntemi tam olarak anlatabildim mi bilmiyorum ancak iş böyle olunca aslında film seçerken Oscar ödüllerine bağlı kalınmaması gerektiği çok açık. Bir çok usta oyuncunun neden hiç Oscar alamadığını da bu yöntem tam olarak. açıklıyor.


Oscar tarihinde bana ilginç gelen bazı istatistiklerden alıntı yaptım. Aşağıda bulabilirsiniz.

  • Anthony Hopkins Kuzuların Sessizliği ( The Silence Of The Lambs-1991) filmindeki 16-17 dk ekranda görünmesi ile En İyi Aktör ödülü aldı.
  • Beatrice Straight , Şebeke ( Network -1976) filminde 5 dk 40 sn lik performansıyla En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu Ödülü'nün sahibi oldu.
  • The Turning Point (1977) ve The Color Purple (1985) filmleri 11 dalda, True Grit (2010), Gangs of New York (2002) ve American Hustle (2013) filmi 10 dalda ödüle aday gösterilmelerine rağmen hiç ödül kazanamadı.
  • Son Gerçek (They Shoot Horses, Don't They?-1969) filmi 9 dalda aday gösterilmesine rağmen En İyi Film Ödülüne aday gösterilmeyen tek film.
  • John Mills'e , İrlandalı Kız ( Ryan's Daughter ) filminde oynadığı köyün sağır-dilsiz delisi 'Michael' rolü için 1971 'de En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu ödülü verilmişti. Filmde rolü gereği tek kelime konuşmayan John Mills, ödülünü alırken konuşma yapmayıp bir reverans'la yetinmişti. Bu da Oscar ödüllerindeki en kısa kabul konuşması olarak rekor kitabına geçmiştir.
İstatistiklerin daha fazlası "Akademi Ödülleri- Vikipedi" adresinde.

Teknik şartları merak edenler http://www.oscars.org/oscars/rules-eligibility adresini ziyaret edebilir.

2015 adayları listesi linkte >>>>   http://oscar.go.com/nominees?cid=Noms_ampas

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Blog Widget by LinkWithin